Richard Jensen og Fransk Navigation havde mindst ni skibe, som sejlede våben og andre militære og civile fornødenheder til den spanske republik. Skibenes besætning var normalt på mellem 15 og 30 mand, så man skulle tro, at vi havde tilgang til en række beretninger om sejladser mellem Spanien og forskellige havne ved Middelhavet og Østersøområdet, men det er ikke tilfældet. Denne korte beretning fortæller dog lidt om hvilke problemer ‘Krudtbådene’ kunne komme ud for.

Af matros Arthur Christensen

Arthur Christensen fortæller:

Det var ældre skibe, M/S Patria og M/S Diana, de sejlede begge mellem Nordspanien og Østersø-havnene. 

Her er det M/S Diana jeg vil fortælle om. Kaptajnen var svensker, 1. styrmand norsk og super-cargoen var spanioler (repræsentant og kontrollant for den spanske regering) ellers en blandet besætning.             

På opturen fra Nordspanien gik vi altid ind til Antwerpen for proviant og bunkers (kul), herfra tog kaptajnen og super-cargoen flyveren nordpå for at købe våben og andre mangelvarer til hæren, over telegrafen fik vi så vore ordrer, nogle gange blev der ankret op ved kysterne og vi fik varerne ud i pramme. Det var besætningen meget glade for, så snart der blev begyndt at laste, gav det 50% på hyren, det var mange penge den gang. Men ellers var det havne fra Gdynia eller andre småhavne opefter til Reval (Tallinn).          

Så gik turen op omkring Skagen og ned i Biscayen, nogle gange kom der fiskerbåde ud og hentede lasten, nogle gange kom vi ind til nogle små-havne på den spanske nordkyst, det var forskelligt hver gang. – men en skønne dag, hvor vi kom til Antwerpen for proviant og bunkers, blev M/S Diana beslaglagt af de belgiske myndigheder.

Alle blev afmønstret. Da Antwerpen var en god udmønstringshavn, varede det ikke længe før alle havde fået en hyre og var på søen igen.