Besættelsen og befrielsen: 10. Jernbanesabotagen
| SPANISHSKY.DK 10. DECEMBER 2020 |
Af Allan Christiansen
10. Jernbanesabotagen
Jernbanesabotagen startede med mindre aktioner rettet mod den jyske længdebane fra Padborg til Frederikshavn og på Sjælland mod forbindelsen Gedser-København/Helsingør.
De første sabotagegrupper havde ingen eller kun ringe erfaring med sabotage, og de havde heller ikke sprængstoffer. Al begyndelse er svær, så man startede med at ødelægge sporskifter og afbrænde jernbanevogne med varer og gods til Tyskland.

I den første tid måtte man klare sig uden sprængstof. Et ødelagt sporskifte har sendt lokomotivet ned ad skrænten
Således fandt det, der anses som den første succesfulde jernbanesabotage, sted på Kystbanen nær Espergærde den 6. november 1942 om aftenen [1]. Eigil Larsen og tre andre sabotører fra modstandsgruppen KOPA havde held med at afspore lokomotiv og godsvogne ved at bøje en af skinnerne [2].
Sabotagegrupperne skaffede sig senere sprængstoffer ved indbrud i firmaer og militære forlægninger eller nedkastninger fra allierede fly. Med de nye muligheder fik sabotagen den ønskede effekt: så vidt mulig at forhindre tysk transport af tropper og militære forsyninger gennem Danmark til primært Norge.

Sabotage mod tog med biler mellem Herning og Karup Flyveplads i 1944. En kran er i gang med at rydde sporetFrihedsmuseets Fotoarkiv
Under hele den danske besættelse blev der foretaget 1526 [3] jernbanesabotager – langt størstedele i krigens to sidste år.
Som det fremgår af kortet, foregik de fleste jernbanesabotagerne i Jylland. Det skyldes, at tyskerne byggede forsvarsværker ved vestkysten for at modvirke en allieret invasion og at de nord- og sydgående transporter til og fra Norge gik gennem Jylland.
Kilder:
[1] Sabotageaktion på Kystbanen i 1942, Danmarks Jernbanemuseum
[2] Den første jernbanesabotage, Horserød-Stutthof Foreningen
[3] Sabotage, 1940-1945, danmarkshistorien.dk og Sabotage og modterror, lex.dk
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.